In English

rss Tiedotteet

21.11.2017 12.15

Digitalisaatio luo eniten mahdollisuuksia liikenteen ja logistiikan toimialoilla

Autoalan Keskusliiton tiedote

Autoalan Keskusliiton tänään Finlandia-talolla järjestämässä AKL Summit & Expo 2017 - autokaupan suurtapahtumassa luotiin konkreettisia ratkaisuja autoalan yritysten liiketoiminnan kehittämiseksi ja edistämiseksi teemalla ”Huominen tehdään tänään”.

Neljättä kertaa järjestetyssä tapahtumassa kurkistettiin autoalan tulevaisuuden muutoksiin. Tapahtuman avasi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. Keynote-esityksissä, klinikoissa ja tämän vuoden uutuutena Summit Areenalla pureuduttiin liikenteen tulevaisuuden näkymiin ja autokaupan toimintaympäristön muutoksiin, autoalan johtamisen haasteisiin ja tulevaisuuden osaamisen vaatimuksiin. Digitalisaatio mullistaa tulevaisuudessa erityisesti autoalan palveluketjuja, kun esimerkiksi 3d-tulostus yleistyy autoteollisuudessa uudenlaisena palvelumuotoilun ratkaisuna.

Yhdysvaltalainen autoalan huippuasiantuntija Glenn Mercer luotasi esityksessään suuria autoalan muutoksia ja niiden vaikutuksia autokauppaan – pitkän aikavälin muutokset näkyvät muun muassa kannattavuuden kehityksessä, autokaupan omistusrakenteiden muutoksissa, sähköautojen yleistymisenä, liikennepalvelujen kehittymisenä sekä autonomisten autojen yleistymisenä. ”Alalla tapahtuu paljon muutoksia jo vuoteen 2025 mennessä, mutta muutosten luonne on enemmän evoluutiota kuin revoluutiota”, arvioi Mercer seuraavan 10 vuoden kehitystä.

Rockarin perustaja Simon Dixon on kehittänyt kokemuksensa ja visionsa mukaisesti ”autonostofoorumin” digitaalisia innovaatioita kehittämällä ja siirtämällä perinteinen autojen kivijalkakauppa ostoskeskuksiin. Rockar on nopeasti kasvanut Britannian kolmanneksi suurimmaksi autoliikkeeksi.

Päivän päätöspuheenvuoron pitää Susie Wolff, joka teki vuonna 2014 historiaa ollessaan ensimmäinen Britannian Grand Prix -osakilpailuun osallistunut nainen 22 vuoteen. Wolff toimi myös Williams-tallin F1-testikuskina vuonna 2015. Hän on käynnistänyt Dare to Be Different -hankkeen, jolla pyritään innostamaan myös naisia mukaan perinteisille miesten hallitsemille toimialoille.

AKL Summit & Expo kokosi paikalle yli 700 autokaupan yritysten ja lukuisten sidosryhmien päättäjää ja edustajaa. Tapahtuman pääyhteistyökumppanit ovat Continental Rengas, Grano Diesel, LähiTapiola, Saint-Gobain ja Santander Consumer Finance.

Continentalin Vision Zero -  kohti nolla kuolemaa, loukkaantumista ja onnettomuutta

Renkaiden lisäksi Continental kehittää, valmistaa ja toimittaa autoteollisuudelle muun muassa kuljettajia avustavia järjestelmiä, kuten uuden sukupolven ABS-, ajonvakautus- ja hätäjarrujärjestelmät. Tietotaito eri järjestelmien käyttäytymisestä, mahdollistaa valmistamaan renkaan, joka toimii parhaiten yhteen eri komponenttien kanssa.

Autoilun suuntaus kulkee jatkuvasti kohti entistä älykkäämpiä ajoneuvoja. Continental hallitsee jarruttamisen kaikki vaiheet ja yksityiskohdat – jarrupolkimista renkaisiin. Jatkuvat turvallisuutta lisäävät innovaatiot ja kuljettajaa avustavat järjestelmät tukevat tavoitettamme kohti Vision Zeroa, tieliikennettä, jossa ei tapahdu kuolemaan eikä loukkaantumisiin johtavia onnettomuuksia eikä lopulta onnettomuuksia lainkaan, sanoo myynti- ja markkinointipäällikkö Marko Pursiainen Continental Rengas Oy:stä.

Grano Diesel Oy – kohdistettua markkinointiviestintää edelläkävijän otteella

Kohdistetun markkinointiviestinnän edelläkävijänä ja markkinajohtajana tarjoamme maamme kattavimman palveluvalikoiman autoalan parissa toimiville yrityksille. Pystymme tarjoamaan ainoana Suomessa suunnitteluyksikkömme Planeetta 10 kanssa markkinointi- ja sisältötarpeet alusta loppuun – luovasta mainonnan suunnittelusta sisältöjen tuotantoon mittausta ja jälkihoitoa unohtamatta, kaikissa asiakkaidemme kohdeyleisölle tärkeissä kanavissa, toteaa toimitusjohtaja Marko Toivonen, Grano Dieselistä. 

LähiTapiola kehittää moottoriajoneuvovakuuttamista osana elämänturvapalvelua

LähiTapiolan tammikuussa markkinoille tuoma uusi liikennevakuutus on saavuttanut hyvän vastaanoton, mistä konkreettisena osoituksena on noin 80 000 uutta liikennevakuutusasiakasta. Henkilöasiakkaiden omistamien henkilö- ja pakettiautojen kannan markkinaosuus on kasvanut kuluvan vuoden aikana lähes 1,0 %- yksikön. Kasvu on alan paras kautta liikennevakuuttamisen historian. LähiTapiola haluaa kiittää asiakkaitaan luottamuksesta ja yhteistyökumppaneita tuesta vakuutusmyynnissä. LähiTapiola kehittää johtavana autovakuuttajana edelleenkin tarjoamaansa asiakas keskiössä. Strategiamme mukaisesti panostamme elämänturvapalveluun eli palveluiden kehittämistä turvallisuuden, talouden ja terveyden saralla. Käytännössä tämä tarkoittaa asiakkaille laajempaa ja parempaa palvelua arjen kaikilla osa-alueilla.

Sekurit Partner - kokonaisvaltaista laatua

Kansainvälinen Saint-Gobain monialakonserni on toimittanut jo yli 350 vuoden ajan asumista, hyvinvointia ja liikkumista edistäviä ratkaisuja, jotka ovat läsnä ja ympärilläsi niin kotona, työpaikalla kuin liikenteessäkin. Saint-Gobain Sekurit on maailman johtavia autolasitukseen liittyvien tuotteiden, palveluiden ja kaupallisten konseptien toimittajia. Esimerkkinä tästä on Suomessa kehitetty Sekurit Partner –kumppanuusohjelma, joka on jalkautettu jo nyt useaan Euroopan maahan.

Tekninen kehitys autolaseissa on jo pitkään ollut huimaa eikä sille näy loppua. Moderni tuulilasi onkin nykyään erittäin tärkeä osa ajoneuvon aktiivista ja passiivista turvallisuutta. Sen lisäksi, että autojen lasipinnat kasvavat, on tuulilasiin integroitu useita ajomukavuutta ja etenkin ajo- ja liikenneturvallisuutta lisääviä elementtejä erilaisten tunnistimien, sensoreiden ja kameroiden muodossa. Lasivahingon sattuessa onkin tärkeää, että lasi ja siinä olevat elementit pystytään jälleen kytkemään osaksi ajoneuvon turvajärjestelmiä ja takaamaan niiden moitteeton toiminta, sanoo Jussi Kovasiipi, General Manager Saint-Gobain Autover Finlandista. 

Sekurit Partner -kumppanuusohjelma on kokonaisvaltaiseen laatuun perustuva ohjelma, jonka tarkoituksena on antaa kumppanille viimeisin tietotaito, koulutus, työkalut ja tuki, joiden avulla ajoneuvon käyttäjälle voidaan taata korkealaatuinen asiakaskokemus sekä varmasti turvallinen matka. Autoalan vahvana yhteistyökumppanina rakennamme entistä kirkkaampaa ja turvallisempaa huomista jo tänään. 

Santander on Suomen johtava auton omistamisen vaihtoehtojen tarjoaja

Auto on suurelle osalle suomalaisia tärkein kulkuväline maassa, jossa etäisyydet ovat pitkiä. Siitä huolimatta myös auton omistaminen on murroksessa. Kymmenen vuotta Suomessa toiminut, Suomen johtava ajoneuvorahoittaja Santander on jo muutaman vuoden ajan tarjonnut erilaisia tapoja auton omistamiseen ja käyttämiseen. All in One -palvelussa kiinteällä kuukausimaksulla saa kaiken autoiluun liittyvän. Palvelu tuotetaan yhteistyössä paikallisten autokauppojen ja maahantuojien kanssa.

– Tällä hetkellä vastaavia palveluita on tullut jo muitakin markkinoille, mutta kehitys ei pysähdy. Haluamme tarjota tämän päivän parhaan vaihtoehdon auton omistamiselle. Helppous ja huolettomuus kiinnostaa monia, itseni mukaan lukien. Tietysti katsomme myös huomispäivän liikkuvuuspalveluiden kehittämistä, mutta kaikki fokus ei voi olla vain tulevaisuudessa. Suomi on pitkä ja harvaan asuttu maa, jossa auton tarve on tässä ja nyt. Olemme mahdollistaneet jo 150 000 suomalaiselle ajoneuvon hankinnan juuri sen takia, että olemme autokaupan kanssa kehittämässä yhdessä alan palveluita, sanoo Santander Consumer Financen autorahoituksesta vastaava liiketoimintajohtaja Ilkka Virtanen.  

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto, p. 0500 417 300
Myynti- ja markkinointipäällikkö Marko Pursiainen, Continental Rengas Oy p. 040 838 8810
Toimitusjohtaja Marko Toivonen, Grano Diesel Oy, p. 040 724 9100
Johtaja Tapani Alaviiri, LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö, p. 040 4848 133
Jussi Kovasiipi, General Manager, Saint-Gobain Autover Finland, p. 040 580 0403
Liiketoimintajohtaja Ilkka Virtanen, Santander Consumer Finance, p. 040 727 5856


Palaa otsikoihin



print